Hur känner ni varandra då?

Det är en bra fråga. Särskilt när man ska foga samman en ny spelgrupp bestående av nygenererade rollkaraktärer av spretande härkomst under det första spelmötet. Ni vet det där spelmötet som vanligen brukar kallas zero-session och vars främsta uppgift är att introducera spelarnas nyskapade rollpersoner för varandra och förhoppningsvis etablera någon form av gruppkänsla. Det är inte alltid som den ovan nämnda frågan kommer upp under själva processen när spelgruppen ska skapa rollkaraktärer. I en del spelsystem, som till exempel i Eon 3, finns det faktiskt en tabell för just den här frågan. Men allt som oftast lämnas spelledaren att ta fram strypkopplet och tvinga fram en anledning till varför just Ni är just här, just nu. Den klassiska värdshusöppningen från 80-talet är hyfsat vanlig. En annan spelöppning är Tillfångatagna (av banditer, kannibaler eller i fogdens fånghåla) är en annan klassiker, ibland kallad Flykten. Själv gillar jag Annonsen, kompetenta äventyrare sökes, där uppdragsgivaren just försöker att samla ihop ett kompetent gäng med problemlösande mördarluffare . Denna spelöppning (och kanske Flykten) är nog en av de mer självklara anledningarna för att motivera en grupp med främlingar till att samarbeta med varandra under ett eller kanske flera äventyr.

När vi kommer till filmreferenser är nog Guardians of the Galaxy den enda film jag sett där man lyckas foga samman en grupp, av mer eller mindre främlingar med olika agendor, och lyckas ta sig igenom ett zero-session med en möjlighet till fortsatt spelande. Där har vi dessutom vad som vanligen händer när man som spelledare låter spelarna bygga karaktärer utan någon särskilt ramverk. De bygger vad de vill. Nu är inte det ett problem, men oddsen att en grupp bestående av en skjutglad tvättbjörn och en trädhumanoid med begränsad talförmåga samt tre närmänskliga skummisar av helt skilda kulturer skulle komma överens och lyckas åstadkomma något, utan någon inre relation, är inte säkra. För att ge ett par exempel på ramverk så kan vi ta gänget i Alien Resurrection där alla förutom Ellen Ripley är legoknektar och knutna till skeppet Betty eller gubbarna i Expendables som är ett gäng gamla elitsoldater. Att använda ramverk är bra om man vill begränsa grupper som vanligen tenderar att bli spretiga och innehålla alltför många extremt udda kombinationer.

Här nedan följer en liten och kondenserad tabell över olika relationer karaktärerna i gruppen kan ha till varandra.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: